Jack Weijkamp en Lucy Legeland | Firma Weijland

maandag 19 september 2016

Het nieuwe boek

Voor de maand september schreef de Dichter des Achterhoek het gedicht Het nieuwe boek.


 Het nieuwe boek

Mijn vers bootje
van papier
meert behendig
aan

De tambour-maître 
groet mij
Het dranklokaal
zweet en danst

De jonge schrijver
vederlicht tekent zijn
rij eerstgeborenen
met schone ernst

De barman tapt
‘t stromende bier
geschonken door
Hoofdstad’s uitgever

De dorst zingt
en proost op
nieuwe zinnen
van verse inkt

Daarop spring ik
in mijn bootje
het water draagt
een serenade

De sousafoon rompomt
wat heb je daar?
Een kakelvers boek
roep ik

Ik hol niet van laezen
tettert de trompet
noten blaos ik
blos uut mien kop

Mijn letter bootje grinnikt 
in de volle maan
zet ik de eerste zin 
aan mijn lippen:
Ik wacht tot er iets gaat gebeuren.




De Dichter des Achterhoek toog naar Het Wapen van Ulft ter ere van de feestelijke presentatie van de debuutroman Bontebrug van Jonah Falke.