Jack Weijkamp en Lucy Legeland | Firma Weijland

vrijdag 2 december 2016

Oh Nachtzuster

De Dichter des Achterhoek schreef het volgende gedicht in de maand november. De dichter doolde een nacht in het Slingeland Ziekenhuis te Doetinchem


Oh Nachtzuster


Oh nachtzuster
mag ik aan ‘t blauwe apparaat
opdat de pieken en de dalen 
niet vervlakken tot één rechte lijn

Sluit mij dan aan
en verlies me niet uit het oog

Oh nachtzuster
schenk mij uw elektroden
die mijn holle kamers en boezems
vullen met uw bliksem witte stroom

Sluit mij dan aan
en verlies me niet uit het oog

Oh nachtzuster
Wanneer mijn nachtpon is
vol gespeld met doodsafweer insignes
En de rozenkrans Maria menigmaal begroet

Sluit mij dan aan
en verlies me niet uit het oog

Oh nachtzuster
Dan praten wij daarna dat beloof ik
Over de koetjes en de kalveren
En of dat je kindje al bijna zindelijk is

Terwijl ik een snor van doodszweet
van mijn bovenlip lik

Oh nachtzuster