Jack Weijkamp en Lucy Legeland | Firma Weijland

donderdag 5 mei 2016

In memoriam Wim Brands

Voor de Gelderlander schreef ik in april het volgende gedicht


in memoriam Wim Brands

Jij las woorden
zoals het bruine paard
water drinkt uit de badkuip

Jij schreef zinnen
zoals een vogel
van een dakgoot in Brummen 
naar een tak in Afrika opvliegt

Jij begreep het Oosten 
daarom ben je er weggegaan
omdat je van haar hield
keerde je er vaak terug

Jij raadde regelmatig mensen aan
op het onverharde pad te gaan staan
de armen naar de hemel te strekken
en te schreeuwen

Ik ken een vrouw die 
na het zelfverkozen sterven
van haar echtgenoot
de intimiteit van een nieuwe man
niet meer kon verdragen
Ze liet haar ziel 
iedere zondag omhullen 
balsemende Brands met boeken

Het is heel eenvoudig zei jij: 
in de ander ontdek je 
je betere ik
Het is heel eenvoudig:
wat zou ik graag door jou 
geïnterviewd zijn over 
de schoenen van mijn buurman

De dichter des Achterhoek las gedichten van Wim Brands en reacties op zijn dood. Hij gebruikte deze teksten vrijelijk vanuit het adagium: In de ander ontdek je je betere ik. Wim Brands geboren in Brummen, was zo’n ander.